Toimintakertomus vuodelta 2001

Osakunnan toiminta oli toimintasuunnitelman mukaisesti samankaltaista kuin aiempinakin vuosina. Kokonaisuutena vuotta voi luonnehtia erittäin vilkkaaksi.

Hallitus kokoontui tavanomaiseen tapaan maanantaisin. Tilaisuuksia järjestettiin paljon. Elävää musiikkia tarjottiin runsaasti: sekä koti- että ulkomaista, sekä enemmän että vähemmän yleisöä kiinnostavaa. Viralliset juhlat, retket ja Floranpäivänristeily järjestettiin onnistuneesti. Jatkettiin Yormula 1 –autoratakilpailujen ja flipperikisojen järjestämistä. Osakunnan joukkue osallistui biljardin Pub-liigaan. Aloitettiin Uusia jäseniä- kilpailut. Hankittiin uusi Varsinais-Suomen vaakuna. Asetettiin ehdokkaita ylioppiaskunnan edustajistovaaliin. Edellisen vuoden tilinpäätöksen käsittely viivästyi huolestuttavasti.

Seuraavassa vuoden 2001 tapahtumia käydään hieman tarkemmin läpi kalenterin ja hallituksen kokouspöytäkirjojen pohjalta.

Tammikuussa valtaan astui uusi hallitus. Osakuntaa esiteltiin Luonnontieteen talo I:ssä abiturienteille. Ylioppilaskunta ja TVO järjestivät alayhdistystapaamisen osakunnassa. Sekä Yormulat että biljardijoukkueen pelit Pubiliigassa jatkuivat. Teatteriryhmä Maneeri harjoitteli CMX:n sanoituksiin perustuvaa Odota minua takaisin –näytelmää osakunnassa. Tupakoinnin tarpeellisuudesta osakuntatiloissa keskusteltiin. Rockia tarjoiltiin kuudesti.

Helmikuussa järjestettiin hallitustenvaihdoskaronkka, jota vietettiin runsain ruokavaliovaatein mökillä Nauvossa myrskyn keskuksessa. Pidettiin ylikääräinen jäsenkokous, jossa käsiteltiin vuoden 1999 tilinpäätös. Osakunnan jäsen Henri Tuominen erotettiin osakunnasta väkivaltaisen käyttäytymisen vuoksi. Maneerin Odota minua takaisin videoitiin ja sitä esitettiin osakunnassa kahdeksan kertaa. Flipperikisa päättyi: KUR-POW 2-1. Pidettiin osakuntien välinen yhteistyökokous. Ensimmäinen nykymuotoinen Uusia jäseniä –kilpailu avattiin. Logo-kilpailu julistettiin päättyneeksi. Kyykässä saavutettiin neljäs sija. Poppia tarjoiltiin kuudesti.

Maaliskuussa järjestettiin osakunnan 73. vuosijuhlat Gilles Gårdenilla. Juhlapuhuja Tohtori Petri Lempinen veisteli satunnaisia lauseita opiskelijuudesta. Ansionauha myönnettiin Veljo Vellingille, Willehard Haakille ja.... TVO-viikon tapahtumiin kuuluivat juhlien lisäksi juhlakokous, Hampurilaisjuhla, Hauttis-päivä ja siivoustalkoot. Voimassaoleva anniskelulupa täytti 25 vuotta. Sen kunniaksi järjestettiin tilaisuus, jonka yhteydessä pidettiin oluentunnistuskilpailu. Tunnistuskisan johtopäätöksenä osakuntalaisten makuaisteja voi pitää olemattomina tai  suomalaisia oluita yhdenmakuisina. Hankittiin uusi tietokonenäyttö. VSOP ilmestyi. Virkamiesliitto julkaisi levyn. Musiikkia tarjoiltiin kuudesti.

Huhtikuussa vietettiin runoilija ja civis Ilkka Koposen muistoiltaa. TYY:n kulttuurijaos kokoontui osakuntaan. Järjestettiin yhdessä Raittiuden ystävien ja Taimi II:n kanssa Raittiusjuhla. Juhlassa oli esillä raittiusvalistusaiheinen julistenäyttely, pidettiin aihetta käsittelevä juhlapuhe ja luennoitiin alkoholin vaaroista. Animea katseltiin. Hoidettiin äänentoistopalvelut Liljan-patsaan lakitukseen. Bändejä tarjoiltiin kuudesti.

Toukokuussa risteiltiin Floranpäivän kunniaksi Dianalla Vepsään. KUR voitti flipperikisan. Ensimmäisen Uusia jäseniä –kisan voitti Kimmo Makkonen.

Käytiin yhdessä Deltan kanssa Svenska Teaternissa katsomassa Sagan om ringeniä. Yormulan Maailmancup Kerubin sähkömoottorikerhoa vastaan kilpailtiin osakunnassa. Pokaali pysyi osakuntalaisilla numeroin 5-1. Henkilökohtaisen kisan voitti Veljo Velling. Mikko Hanski väitteli tohtoriksi, karonkkaa jatkoiltiin Teviksellä. Laivurit yövyttivät vieraitaan osakunnassa. Matkattiin KOM-teatteriin, vaikka Teillä ei ollut nimiä oli kappaleena. Imami haudattiin toistamiseen. Kaksi laulumikrofonia todettiin varastetuiksi. Hankittiin verhokangasta. Kevään viimeisen 28.5. pidetyn kokouksen pöytäkirjan huomattiin myöhemmin kadonneen. Keikkailua viidesti.

Kesäkuussa myönnettiin stipendejä. Indie-iltamoitiin Down By The Laituri –kaupunkifestivaalissa. Muitakin keikkoja annosteltiin peräti kolmesti.

Heinäkuussa tupakkalaki velvoitti varaamaan puolet tiloista savuttomiksi. Yksi keikkakin järjestyi.

Elokuussa todettiin seinässä hometta. TYS lupasi huolehtia asiasta. Toimistoon hankittiin kunnolliset tietokonepöydät Ekotorilta. Hajonneen tietokoneen tilalle hankittiin uusi. Vakuutusyhtiö Sampo ilmoitti, etteivät vaakunan ja mikrofonien katoamiset täytä varkauden tunnusmerkistöä, joten korvausvelvollisuutta ei myöskään synny. Poppausten määrä nousi kolmeen ja Kone vanheni.

Syyskuussa Mikko Jakonen tuotti kulukorvauksilla esittelyvideon TVO:sta. Sitä ja osakuntaa esiteltiin uusille opiskelijoille. Järjestettiin osakuntien yhteiset Pilttibileet. Vaihto-opiskelijat huomioitiin tiedotuksessa. Osallistuttiin Aurasoutuihin ja parit muutkin opiskelijabileet järjestettiin osakunnassa. Länsi-Suomen lääninhallitus antoi kirjallisen varoituksen anniskeluluvan haltijoille eli TVO/TPO:lle 10.9., koska neljännesvuosi-ilmoitusta tammi-maaliskuulta ei oltu toimitettu ajoissa. Suullisesti varoituksen ilmoitettiin pysyvän voimassa kolme vuotta. Uusi vaakuna saapui ja ripustettiin seinälle. Biljardipöytään tilattiin uusi verka. Sihteeri Elli Rintala lähti opiskelemaan Berliiniin, sihteerin tointa ryhtyi hoitamaan Otto Haaki. Osakunnan hallitusta täydennettiin Marko Pihlillä. Rockia tarjoiltiin seitsemästi.

Lokakuussa julistettiin Pseudotieteellinen kirjoituskilpailu. Päätettiin asettaa osakuntien yhteinen lista ehdolle TYY:n edustajistovaaleihin. Osakuntien välinen uintikilpailu järjestettiin vuosien tauon jälkeen: TVO voitti. Hankittiin lähes kymmenellä tuhannella markalla ajanmukaista äänentoistolaitteistoa ja valo-ohjain. Yormula-kausi ja biljardin pub-liiga alkoivat. Poppailtiin kuudesti.

Marraskuussa vietettiin Seniorijuhlia, osakunnan menneisyyttä ja nykyisyyttä ruodittiin. Inspehtori Hannu Tapani Klami osallistui viimeistä kertaa osakunnan tilaisuuksiin. Marko Pihl voitti Uusia jäseniä –kilpailun. Järjestettiin maakuntaretki Taivassaloon. Osakuntien ehdokkaita ei valittu TYY:n edustajistoon. Savukeidas ry järjesti runoillan TVO:lla. Järjestettiin biljarditurnaus, jonka voitti Otto Haaki. Kaksi TVO:n joukkuetta osallistui akateemiseen väittelykilpailuun: toinen joukkueista selvisi finaaliin. Jutta Niemi, Erno Hyvönen ja Jaakko Virtanen osallistuivat Korp! Rotalian Kommerssiin ja Kimmo Makkonen TYY:n vuosijuhlaan. Osakunnassa pidettiin synttärit. Rockia tarjoiltiin neljästi.

Joulukuussa avattiin joulukalenterin luukkuja ja riehakoitiin pikkujouluissa: Harjaantuneet esiintyivät. Rästiin jäänyt kevätkokous pidettiin kuraattori Hautakankaan johdolla yhdessä syyskokouksen kanssa 18.12. Tilinpäätöstä vuodelta 2000 ei käsitelty kevätkokouksessa vaan päätettiin pitää ylimääräinen jäsenkokous sen käsittelemiseksi tammikuussa 2001. Toimintakertomus vuodelta 2000 hyväksyttiin. Syyskokouksen asiat päätettiin normaalisti. Restonomiopiskelijat viettivät pikkujoulujaan osakunnassa. Uudenvuodenaatto annettiin poikkeuksellisesti vuokrakäyttöön. Poppia tarjoiltiin kuudesti.

TVO:n hallituksen puolesta

Tomi Hautakangas